woensdag 14 november 2012

Tentoonstelling Stadstuinbouw

Deze weken druk bezig met een kleinschalige, informatieve tentoonstelling vol foto's en info over stadstuinbouw. Inclusief planten! De tentoonstelling bouw ik op 1 december op in De Bieb in Krommenie, op 31 december verplaats ik de tentoonstelling naar De Bieb in Zaandam.
Eén van de highlights is de inspirerende ontmoeting met Roger Doiron, die voor elkaar kreeg dat Michelle Obama een moestuin aanlegde naast het Witte Huis. Zeer de moeite waard is ook de mooie kaart die Marcel Weenink van Buro075 maakte van de stadstuinbouwprojecten en -ideeën die ik tot nu toe heb gelanceerd.

Onverwacht
Op allerlei manieren heb ik de afgelopen jaren informatie ingewonnen, om de breedheid van Zaanse stadstuinbouw in kaart te brengen. Soms dankzij onverwachte historische links, zoals een zinnetje in de roman 'Het Zwijgen van Maria Zachea', over de Zaanse Hoveniersfamilie Koelemeijer. Maar meestal deed ik ontdekkingen door goed om me heen te kijken terwijl ik door Zaanstad fietste: kassen in achtertuinen, groenten in voortuinen. Maar ook door een workshop over stadstuinbouw in Berlijn, een internationaal congres van de Sustainable Foodlab in Rotterdam en de Masterclass Food tijdens het internationale duurzaamheidscongres Closing the Loop in Zaandam.

Blij verrast!
In Zaanstad was ik blij verrast over de verkoop van tomaten- en courgetteplantjes met Koninginnedag in het Volkspark en op het Zaaneiland. En trots op zelf verbouwde courgettes uit centrum Zaandam, die ik met kok Eke Mariën verwerkte in gerechtjes voor de Havensafari-boottocht door het Westelijk Havengebied van Amsterdam. En, o ja, in combinatie met werk van kunstenares Marjoke Staal heb ik zelfs groente verbouwd in de etalage van een leegstaande Gedempte Gracht-kiosk.

Allerlei stadstuinen
Inmiddels verrijzen op verschillende plaatsen stadstuinen op braakliggende terreinen in de stad, ook op initiatief van buurtbewoners. De Monettuin in Zaandam is daarbij een zeer goed geslaagd voorbeeld. Hopelijk gaan door de tentoonstelling nog meer Zaankanters aan de slag met prachtige buurttuinen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten